23.9.2024

Ihminen eksistentiaalisessa tyhjiössä



Jotkut potevat tarkoituksettomuuden tunteesta syntynyttä Oiretta. Yleensä ihmisellä on tietoinen tarve löytää elämän tarkoitus. Joten elämän näkeminen mielekkäänä edesauttaa yleistä terveyttä. On olemassa luontainen tarve löytää merkitykset ja arvot, löytää ihanteita, jotka luovat elämään mielekkyyden. Vain siten myös mieli paranee ja ihminen voi paremmin.

 
Yhtä kaikki, eksistentiaalisessa tyhjiössä ihmiseltä puuttuu traditiot ja merkitykset. Seurauksena ryhdytään matkimaan muita. Tästä taas seuraa, että ihminen on johdateltavissa ja on harhaanjohdettavana. Tyhjiö kertoo pitkästymisestä, joka voi olla jopa yhteiskunnallinen neuroosi – jo näkyvissä ja tulevaisuudessa. Nykyään on paljon elämänsä tarkoitusta epäileviä ihmisiä, jotka hakevat Oireeseen reseptin lääkäristä. Liialla vapaa-ajalla ei ”tee mitään”.

Kun pyritään vapautumaan vastuusta ongelmissa, siirretään tai torjutaan ikävät tunteet. Ajan mittaan oppii torjumaan ongelmat tiedostamattomaan osaan mielessä, mutta samalla voi syntyä Oire. Pyritään ehkä mukautumaan tuttuun yhteisöön, jonka kuuluu kantaa vastuu syntyneestä pahoinvoinnista, Oireesta. Oman vastuun pakoilu on huono juttu. Jos ihmistä kalvaa kuolinvuoteellaan ajatus, onko hänen elämällään ollut tarkoitusta ja mitä hän on saanut aikaan, saattaa huomata pelänneensä elämää, josta on sulkenut pois levottomuuden omasta kuolemastaan.

Todellisuuden rohkea jäsentäminen on terveempää mukautumisen sijasta – vaikka se ottaisi kipiääkin. Tällöin asetetaan vastakkain täytyy ja tahtoa  (Freud’n mukaan Id vaatii täytyy ja Ego vaatii tahdon). Tähän Frankl lisää vielä tulisi (Mt.s.28). Elämän jäsentämisellä voi löytää toteutettavaksi annettuja arvoja – tästä on elämässä kysymys.

Tahtomisella pyritään muuttamaan tietty tilanne toiseksi, jotta ajan kuluessa muutos olisi todellinen, joko hyvä tai huono. Ihmiskunta tarvitsee arvoja ja ihanteita, mutta niiden tulee olla oikeita ja todellisia. Arvot tulisi määrittää, jotta tarkoituksettomuuden tunne katoaisi. Vääristynyt todellisuus ja arvo ei kelpaa hengissä pysymisen ehdoksi. Ihanteiden ansiosta ihminen pysyy hengissä (Mt.s.27).

Elävän ihmisen tulisi olla tietoinen olemisestaan ja olla myös vastuussa siitä. Tietoisuus ja vastuu ovat ihmisen perusolemuksia. Vastuullisuus olemisesta sisältää aikaulottuvuuden, se on ”jonkinlaiseksi tulemista”. Oleminen on aina ”jonkinlaisena” olemista. Olemista ei voi olla, jos ei minä ole suhteessa sinään. Kaikki oleminen on suhteessa olemista: ”Minä tulee Minäksi vasta Sinän rinnalla” (Mt.s.25). Jeesus on, Hän on suhde, jossa ihmisen oleminen hyväksi, ”tulee jonkinlaiseksi”. Erillisyys ja yksinäisyys johtuvat suhteen puutteesta  myös Jumalaan.
 

Ihminen on otettava vakavasti, aina

Jotkut eivät tunnusta ihmisen kolmiosaisuutta (henki-sielu-ruumis). Kun ihminen saa kohtelua esineellistämisenä (”oletko se diagnoosi”), elämän tarkoituksettomuus saattaa vahvistua ja johtaa lopulta itsemurhaan. Ihminen on elävä henki, sielu ja ruumis; jokaista ihmistä tulee arvostaa. Jos ihminen menettää oikeutensa tulla uskotuksi, kokonaisena, hän kuolee, ensin henkisesti, sitten...

Kun suhtaudumme toiseen ihmiseen kuin hän olisi jotain sellaista, jota kohti hän on menossa ja joka hänestä on tulossa ja kasvamassa, emme pitäydy vain siihen mitä näemme, vajaana tai jollain tavalla puutteellisena. Joku sanoi kerran: ole kärsivällinen, Jumalan työ on minussa kesken.

Ihmisen uskoon tulee uskoa. Ihmisessä oleva uskonnollinen osa kuuluu terveeseen mieleen, siinä on paljon Jumalan antamaa kaipuuta pyhyyteen. Jos tämä kielletään, heitetään ikään kuin lapsi pesuvedessä pois. Uskonnollisen elämyksen ja arvon kieltäminen on samaa kuin kyseenalaistaisi lentokoneen kyvyn lentää silloin, kun se liikkuu maassa kuten auto.

Ihmisellä on kyky ja oikeus valinnanvapauteen, mikä on ainutkertaista. Lähtökohta on olla vapaa johonkin. Ei ole olemassa vapautta jostakin, koska meillä on vastuu. Meillä on vapaus valita suhtautumistapa, vapaus nousta kaikkien sidonnaisuuksien ja toisen vallanhalun yläpuolelle.

 

 Lähde: Viktor E. Frankl, Olemisen tarkoitus, Otava, 1983


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti