![]() |
Vastaranta puuttuu |
Minulle tärkeitä, merkityksellisiä kirjoja – tai oikeastaan kirjoittajien ajatuksia, ovat toistuvasti ja edelleen, C.S.Lewis, Sören Kierkegaard ja Viktor E. Frankl.
–
Mitä hän pyrkii ilmaisemaan? Ymmärrän osittain. Hän ei tarkoita mitään
väärää, koska joka tapauksessa rukoillessamme - ja ajatellessamme - tuotamme mielikuvia ja symboleita
auttamaan keskittymistä olennaiseen. Mielikuvituksella luodaan lavasteet tai
seinät: pyrimme kokemaan läsnäolon jonakin pyhänä tilana, jossa toivon mukaan
Jumalakin ”viihtyy” ja me itse. Tämä on hyvin vajaa ymmärrys! – Mutta tästä
johtuu minut päättelemään, että Jumala on niin suuri ja pyhä, että saatan tehdä
syntiä jos pyrin typistämään Hänet oman ymmärrykseni mittoihin; on vaara. Kuvittelen Hänen tyytyvän ja vastaavan
tarpeisiini. Jumala on taivaassa ja minä maan päällä.
- Korkein ei kuitenkaan asu käsillä
tehdyissä huoneissa; sillä näin sanoo profeetta: 'Taivas on minun
valtaistuimeni ja maa minun jalkojeni astinlauta; minkäkaltaisen huoneen te
minulle rakentaisitte, sanoo Herra, tai mikä paikka olisi minun leposijani?
Eikö minun käteni ole tätä kaikkea tehnyt?' Apt.7:48-50.Ironia on yksi tapa, jolla Sören toi syvän älynsä esiin, ehkä johtuen myös siitä, ettei tullut hyväksytyksi tieteellisissä piireissä ja vaikka oli teologi, ei häntä papitkaan hyväksyneet. Ironisilla teksteillään hän paljasti ihmisten ajattelussa ja tavoissa vikoja ja puutteita, hän teki monet asiat naurunalaiseksi – ilman myötätuntoa. Eksistenssitasot, joita hän analysoi ja selitti – ihmisenä olemisen tavasta tuli omassa olemisessani kasvamisen paikka. Näistä hän kirjoittaa paljon.
Mielenkiintoisinta ovat kirjoitukset epätoivosta. Olemiseen kuuluu epätoivon tilat. Epätoivo katsotaan helposti luovuttamisena, käpertymisenä, masennukseen ja vihaan. Tosiasiassa sen kuuluu olla elämän eräänlainen ponnahduslauta. Siinä pomppiessa miettii, mihin hypätä; syvään veteen, tutkimaan mitä pohjassa, vai vauhdilla korkeuteen, kiipeämään. Vai jäädäkkö siihen notkumaan tai kävellä pois, pettyä itseen. Epätoivo on hyppy toiseen ”tasoon” – en pidä sanasta – mutta sen tarkoitus on muuttaa jotakin aiemmasta olotilasta. Kyse on tahdosta: valinta ja päätös.
Torsti Lehtinen on Kierkegaard-tutkija: Ajattelu voidaan kiteyttää järjestelmäksi, olemassaoloa ei. Vain Jumala hallitsee koko todellisuuden; ihminen ei voi kiivetä olemassaolonsa ulkopuoliselle näköalapaikalle tekemään puolueettomia arvioita eksistenssistään [omasta olemassaolostaan]. Ihminen on vain osa kokonaisuutta! ( [1]75)
Frankl
on sitä mieltä, ettei heikkoa tahtoa varsinaisesti ole olemassakaan! Me vain panttaamme
tahdonvoimaamme, eli tarkoitus on jokaisen sisimmässä odottamassa. Tahdonvoima
ei ole paikallaan pysyvää, se on ”selvän päämäärätietoisuuden, rehellisen
päätöksenteon ja tietynlaisen harjaantumisen funktio”. – Ihmisen tulee "harjoittaa lihasta” (Järvilehto) nimeltä tahto, jotta voisi hyvin. Laiska
tahdonvoima ei yllä kuin mielihyvähakuisuuteen ja sitähän sitten tulee saada
lisää – ettei tarvitse ”tahtoa” parempaa elämänlaatua.
Kunpa jokainen ihminen oppisi näitten miesten (muistakin) ajatuksista elämänlaatua, ehkä kansana voisimme edes vähän paremmin, puuttuisi enin vihapuhe ja loukaantumiset.
[1] Torsti Lehtinen: Sören Kierkegaard, Intohimon, ahdistuksen ja huumorin filosofi, (mm.1990 Kirjapaja)
[2] Viktor E.Frankl: Olemisen tarkoitus, Otava, 1983
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti