20.2.2023

Vaietut, tukahdetut historiat


Pohdintojani

Jobst Bittner ja myös Alice Miller on kirjoittanut Saksassa sota-ajan vaikutuksista. Molemmilla on aiheena kirjoissaan kansallisen vaikenemisen trauma.

Sukupolvesta toiseen

Suomen historiassa viitataan usein sotien jälkeen suositeltua vaikenemista: sodasta selvittiin parhaiten, kun siitä ei puhuttu, vaan ryhdyttiin rakentamaan nousevaa Suomea. Tämä oli toivoa tukeva, mutta kaikilta se ei onnistunut. Tiedämme. Maailman sivu kaikkialla sodasta seuraa eräänlainen dominoefekti. Jos perheessä ei ole tunnistettu sodan traumaa, monet lapset ovat jääneet vaille osallistumista perheen kipuun ja siitä tullutta ”haamua” vastaan nuori polvi taistelee, mutta ei tunnista, mitä vastaan taistellaan. Sodan aikana ja jälkeen syntyneillä on ehkä vaikeinta. 60-luvun nuorisokulttuurin ajasta voimme löytää monia ”haamuja”. Leena Huima käytti termiä sosiaaliset orvot: isät ja äidit rakensivat Suomea, lapset kasvattivat toisiaan, syntyi jengikulttuuri.[1]

Väkivalta alkaa yleensä siitä, mihin vuorovaikutus ja keskustelu päättyvät. Sota alkaa sanoilla. Olisiko nuorisomme pahoinvoinnin yksi syy menneiden sukupolvien hiljainen ”haamu” – rakennus, monumentti, jonka huipulla on ulvovan tuulen pieksämä hutera torni, josta lapsemme näkevät kauas, ja ahdistuvat. Rakennuksen kivijalka on jollain lailla vahva, itsenäinen sotien runtelema Suomi, mutta jotkut sen päälle rakentaneet ovat olleet huolimattomia ja/tai välinpitämättömiä.

Vaikeneminen ei ole ratkaisu

Vanhemmat ovat ehkä kuolleet, puhumattakaan isovanhemmista – ja sitä edeltävistä sukupolvista. Ei ole olennaista, mitä joku ajattelee, vaan miten ajattelee. Kun ihminen ymmärtää alkusyyt – kasvatuskulttuurin vaikutukset ajatteluunsa ja reaktioihinsa – hän on sen jälkeen vastuussa itse, mitä valitsee. On valittava totuus!

Oleminen on aina tärkeämpää kuin käyttäytyminen. Ihmisenä oleminen sisältää kaiken, alkaen pienestä lapsesta, jolla on oikeus kokea kaikki tunteittensa kirjo: ilo, suru, pettymys, osaamisen tavat ja taidot. Aikuisena pitäisi suostua hyväksymään ikävät historiastaan, jolloin ikävät seuraukset oppii erottamaan muusta.

 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. Room.12:2.

Jos pysymme vaiti, emme pysty uskomaan omaan elämäämme vaikuttamiseen, elämässä totuus ei saa tilaa. Sanoittaminen ja totuuden hyväksyminen, on ensimmäinen askel irrottaa vanhempien tai jonkun muun sanomisten väärin opitusta ajattelusta ja syyllistämisestä. Vaietut, sanoittamattomat ovat kuin haamuja, varjoja elämässä, voivat näkyä vaikeuksina ihmissuhteissa, sitoutumisissa, torjuntana. Ratkaisua voi etsiä suvussa kulkeneista vanhoista tavoista, tavasta puhua yleensä ja käsitellä asioita, syyllistämättä edellistä sukupolvea, ja aina jäljelle jää anteeksiantaminen; se on irti päästämistä. On rauhoittavaa tietää, miksi juuri tietyllä tavalla reagoi johonkin.

Vaikenemalla ylläpidetään läheisten tai paikkakunnan (ikävää) ilmapiiriä, elämäntapoja, hyvin/pahoinvointia, toisaalta rikollisuutta ja korruptioita. Muutokseen niin henkilökohtaisessa kuin lähimmäisten elämässä tarvitaan halukkuus ryhtyä rehelliseen menneisyyden käsittelemisen prosessiin. Tämä on alku myös hengelliselle muutokselle. [2] Jokainen on vastuussa yksin itsestään.

Kasvatuksen kummallisuus

Tunteiden tukahduttaminen ei ole vain aikuisiässä ilmenevä ongelma, se voi alkaa jo elämän ensimmäisinä päivinä, riippuen äidin tai isän sanoittamattomista. Aikuinen ei välttämättä tietoisesti löydä syitä sisäiseen pakkoon tukahduttaa painetta. Ehkä ihmetellään kummallista huonovointisuutta, toisaalta voi tunnistaa nöyryyttämisen kokemuksen, häpeän, sisäisen vaatimuksen vaieta, mutta ei niiden alkuperää. Ihmisen voi olla vaikea sitoutua tai solmia suhteita, koska he tukahduttavat ja torjuvat totuutta 3)Lapsuudesta – useilla ihmisillä aivan yleisiä kokemuksia, jotka jäävät aikuisena huomiotta – ei ole kykyä erotella niitä historiansa seurauksina. Aikuinen ihmettelee, kun ikään kuin toisen ihmisen tahto olisi oma tahto. Joku voi ihmetellä, miksi tuntuu kuin ei olisi lupa puhua tai olla olemassa, tai ei ole oikeutta mielipiteeseen. Hän saattaa kuunnella muita, mitä tulee tehdä ja ajatella, mutta huomaa sisäisen ristiriidan, ihmettelee epämukavuuden tunnetta.

Jos ollaan rehellisiä, moni meistä kokee vanhempiensa tunteita. Itsenäisenä ajattelevana aikuisena ne pitäisi erotella päänsisäisissään. On asioita, jotka kuuluivat edelliselle sukupolvelle, mutta ei seuraavalle. Oli ne hyviä tai huonoa asioita!

On monia arvoja, totuuksiksi muuttuneita valheita, joita epävarma vanhempi tiedostamattaan ”istuttaa” lapsiinsa. Kutsutaan kasvatukseksi jotakin näistä: ”velvollisuudentuntoinen ihminen on yhtä kuin rakastava ihminen”, kun ymmärtää säännöt ja kiellot; ”vanhemmat ansaitsevat kunnioituksen”, joten hyvin kasvanut (kasvatettu) lapsi muistaa tämän vielä elämänsä loppuvaiheessakin; ja tietysti ”kiltti ihminen menestyy”. Senkin on ”kasvatus” opettanut, että vahvaa omanarvontuntoa ei ole olemassakaan ja että alhainen omanarvontunto auttaa lähimmäisenrakkauteen. Huh! - Kärsityt nöyryytykset halutaan siirtää itsestä pois ja on löydyttävä kohde… omat lapset tai työtoverit. Ikävä vain, että samalla pyritään ylläpitämään ihannoitu kuva vanhemmista – ja itsestä. Näitä on vaikea erottaa vääriksi arvoiksi!  Jos pohtii vanhempien omia, ehkä täyttymättömiä kaipauksia, ovatko he omaa itseään siirtäneet – tiedostamattaan – pääasiassa omiin lapsiinsa.

Aikuiseen olemiseen kuuluu löytää terve purkautumistie omille torjutuille affekteille.

On myös pelko omien torjuttujen palaamisesta, ne väistämättä kohdataan oman lapsen tai toisen aikuisen ilmauksissa. Niihin reagoi ja niitä vastaan on taisteltava. Ja näin syntyvät monet riidat ja epäonnistuneet suhteet. Mitenkä tunnistaminen olisi mahdollistakaan, jos jo lapsuudessa on oppinut, että omia ajatuksia ei ole. On jotain kadotettu.

Tämä on sukupolvien tarinaa, monesti vaiennettuja. Toiset eivät tunnista lähdettä. Toisaalta, vaativa tai tukahduttava kotikulttuuri tai yhteisön vääristynyt vallanhalu eivät ole lahjoittaneet kunnollisia rakennusmateriaaleja seuraavalle sukupolvelle. Sukupolvien torni on kovin hutera.  Kasvatustapa on muuttunut, mutta historia ON. Kuka kuulisi tuulien ujellusten takaa nousevan sukupolven hätähuudon?

Tee avaraksi telttasi sija, levennettäköön sinun majojesi seinien kangas. Älä säästele! Pidennä telttaköytesi ja vahvista vaarnasi… Älä pelkää, sillä et sinä häpeään joudu; älä ole häpeissäsi, sillä et sinä ole pettyvä. Nuoruutesi häpeän sinä olet unhottava, leskeytesi pilkkaa et ole enää muistava. Jes.54:2-4
 

  

 

 

Lähde:

Alice Miller, Alussa oli kasvatus, WSOY, 1986

Jobst Bittner, Hiljaisuuden muurin murtaminen, Ligthhouse Ltd,2018



[1] Leena Huima, Vapauden kuvat

[2] Jobst Bittner, s74

3) Jobst Bittner,  s.79






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti